Verhaaltjes van Meester Chris


21 december 2018   

Het laatste woord hebben.

Meester Chris loopt zo even een Kolibrie klas binnen en hoort dat de juf  een leerling aanspreekt ( die altijd het laatste woord wil hebben ) op zijn gedrag.

De juf zegt op een duidelijke toon “en nu zetten we er een punt achter en gaan we er een leuke dag van maken”. 

De leerling zegt okay, maar mag ik toch nog even wat zeggen Juf.

“Nee toch denkt de juf, weer het laatste woord het zal toch niet zo zijn “ en zegt ja hoor wat wil je zeggen”.

Nou juf punt achter zetten is toch alleen bij de taalles en op papier?

Tja, dus toch het laatste woord.


Woensdag 31 oktober             ( onder en boven verdoving)

Meester Chris zit zo na schooltijd nog even de dag te over denken en komt tot de conclusie dat het voor iedereen een leuke en leerzame dag was.
Met dat Meester Chris zo zit na te denken schiet hem opeens te binnen dat het 31 oktober is en hij deze maand nog geen stukje voor de website heeft geschreven.
Dat vindt hij niet op zijn plaats en denkt " O Jee wat heb ik deze maand voor iets leuks meegemaakt ".
En ja hoor er schiet hem een leuke situatie te binnen.
Een week voor de herfstvakantie zit meester Chris met een Kolibrie klas naar een leuke Disney film te kijken.
Tijdens de film komt Pluto de hond op een vervelende manier te vallen.
Zijn baasje Mickey is ongerust en gaat met Pluto naar de dieren arts, deze zegt dat Pluto een gebroken poot heeft en hij Pluto weer beter zal maken.
De dierenarts legt uit dat hij Pluto dan wel onder verdoving moet opereren. 
Al met al verloopt de operatie goed en Pluto is weer snel genezen.
Op zich een leuke film met een goed einde.
Maar nu komt het, na afloop van de film vraagt een leerling aan meester Chris waarom die zielige hond nu
onder verdoving en niet boven verdoving geholpen kon worden.
Tja en daar had meester Chris zo 1 2 3 geen antwoord op , nadat meester Chris even nagedacht had en achter zijn oor gekrabd had heeft meester Chris het de leerling kunnen uitleggen.

 Meester Chris denkt zo bij zichzelf, " het blijven toppertjes van leerlingen die goed opletten wat er gezegd wordt".


Donderdag 13-09-2018
Dit keer gaat het over de zwemles "  een goed humeur en goed gemutst zijn ".
Vandaag donderdag 13 september gaat meester Chris zoals hij iedere donderdag doet met een aantal kinderen naar zwemles in Soest.
Iedereen heeft er zin in en de sfeer is gewoon gezellig te noemen.
Meester Chris zegt tegen de badjuffrouw dat iedereen er veel zin in heeft.
De badjuffrouw reageert daarop met,
 "O fijn dat iedereen zo goedgemutst is dan gaan we direct met de les beginnen ".
 Een leerling die het gesprek tussen meester Chris en de badjuffrouw gevolgd heeft,
 " vraagt met verbazing aan meester Chris of het echt waar is dat ze vandaag allemaal met een goede muts moeten zwemmen ".
De badjuffrouw zegt daarop " nee hoor vandaag alleen met een korte broek, T shirt, sokken en schoenen".
Okay, Okay, zegt de leerling en loopt al huppelend achter de badjuffrouw aan.
 Meester gaat vervolgens opeen stoel aan de zijkant van het zwembad zitten en denkt bij zichzelf,
"Dit is echt zo leuk dat ik hier een verhaaltje van maak en op de website plaats ".

maandag 9 juli 2018

Een leerling die bij meester Chris is vraagt of de meester weet hoe je de vader van worm noemt.

Meester Chris moet heel diep nadenken en zegt “ big worm, flinke worm, aardige worm, directeur worm”.

Alles is niet goed, waarop meester Chris het opgeeft en zegt “nee jongen ik weet het echt niet”.

De leerling gaat er eens even voor zitten en zegt “de vader van een worm heet papier “.

Papier, papier zegt meester Chris.

Ja zegt de leerling u moet het nog een keer hardop zeggen.

Tja en toen en toen had meester Chris het door, natuurlijk Pa – pier!

 

Even later toen meester Chris weer alleen in zijn kamer was dacht hij,

“ een leuke opgewekte leerling met een brede glimlach en goede door denk mop kan nooit geen kwaad.

woensdag 6 juni 2018

Meester Chris en de spannende tekenfilm,

Meester Chris kijkt met een Kolibrie klas naar een spannende tekenfilm.

De film is gewoon leuk en natuurlijk spannend, meester Chris zegt op een zachte toon tegen een leerling

" goh die boef is wel een beetje gemeen zeg ".

De leerling kijkt de meester aan en zegt op een serieuze manier " meester Chris ik heb de film al gezien en je hoeft je niet druk te maken, want het loopt goed af.

Kijk deze leerling weet in ieder geval hoe hij een meester kan gerust stellen. 

03-04-2018

Zwemles,

 

Vandaag woensdag 28 maart vraagt een leerling aan meester Chris ( die ook de zwemlessen regelt ) wanneer hij aan de beurt is om zwemles te krijgen.

Meester Chris pakt de zwemles map erbij en kan de leerling vertellen dat hij als eerste op de lijst staat.

De leerling is verheugd en gaat er dan ook even voor zitten.

Meester Chris vindt dit leuk en vertelt hoe de zwemlessen gaan en er altijd iemand is die je helpt en niet bang voor water hoeft te zijn.

De leerling luistert geduldig en zegt opeens “meester Chris ik ben niet bang voor water hoor,

Ik drink het thuis ook “.

 

Meester Chris denkt even later “tja het is een toppertje, die zin in zwemles heeft en niet bang voor water is “.

02-02-2018
Doel bereiken,

 

Vandaag 2 februari komt een leerling bij meester Chris voor een lesje Sova.

De leerling komt gezellig binnen lopen en ziet in één oog opslag een doosje met nieuwe spelkaarten sociale vaardigheden op tafel liggen.

De leerling is nieuwgierig en mag van meester Chris de kaarten dan ook uit de verpakking halen.

De leerling en ook meester Chris zijn zo nieuwsgierig dat het ook maar gelijk gespeeld moet worden.

Na het lezen van de gebruiksaanwijzing gaan ze aan de gang.

Het zijn kaarten met vragen zoals; waar ben je bang voor, waar ben je zuinig op, wat doe je als je verliest , hoe bereik je je doel etc.

De leerling weet op iedere vraag een vlot antwoord, alleen de vraag “hoe bereik je je doel wordt  het even stil “.

De leerling kijkt meester Chris aan en zegt enigszins verontwaardigd “wat een domme vraag zeg “.

Het antwoord is simpel meester “ Ik loop gewoon naar het doel toe en trap de bal er in en klaar ben ik “.

Tja en daar had meester Chris niet van terug en geeft de leerling dan ook een compliment.

 

Na afloop denkt meester Chris “wat is dit toch leuk werk “.

20-12-2017

Mijn moeder kent me niet meer,

 

Vandaag woensdag 20 december zit meester Chris met een leerling gezellig kerst hangers te schilderen.

Ze zitten zo samen naast de kerstboom met lichtjes aan en kerstmuziek van Sky Radio op de achtergrond.

Meester Chris en de leerling keuvelen wat over de kerst en de kerstman.

Op een gegeven moment vraagt meester Chris of de leerling als hij groot is ook een kerstman wil worden.

 

Na even nadenken zegt de leerling; Nee meester want herkent mijn moeder me niet meer.

Tja dat is ook waar zegt meester Chris en ze gaan verder met schilderen.

 

Meester Chris  denkt even later, ja wat moeten we toch zonder onze moeder en stel dat ze jou niet meer herkent.

 

 

20-12-2017

Kerstkaarten maken

Een aantal leerlingen maakt van oude kerstkaarten van één of meer jaren oud  gewoon nieuwe.

Dit is een jaarlijks terugkerende activiteit.
Een leerling vindt na enig zoeken een pracht kerstkaart  en zegt dan ook dat dit de mooiste kaart van zijn leven is.
Het is wel jammer dat het een Nieuwjaar kaart  van 2017 is en je kunt moeilijk iemand een kaart sturen met de beste wensen voor het afgelopen jaar.
Na enig uitleg van meester Chris begrijpt de leerling dat ook wel.
Hij gaat er even voor zitten en zegt na een paar minuten, meester, meester ik heb de oplossing.
De leerling gaat er even voor zitten en zegt dan op een zeer serieuze manier,
Meester Chris luister eens ik heb de oplossing voor het versturen van de kaart.
“ Ik verstuur de kaart een week te vroeg en doe er een briefje bij dat ze oud en nieuw dit jaar maar een week eerder moeten vieren “.
Tja dat is ook logica denkt meester Chris.


15-11-2017

Weet jij wanneer het regent,

Vandaag woensdag 15 november zit een leerling voor een lesje bij Chris.
Na afloop van zo’n lesje is er altijd even tijd voor een spelletje en een praatje.
Zo ook vandaag zit een leerling op zijn praatstoel en vraagt op een geheimzinnige manier of meester Chris weet wanneer het regent.
“Nou ja denkt meester dat is toch niet zo geheimzinnig en moeilijk “.
Meester Chris is natuurlijk wel nieuwsgierig wat de leerling met zijn vraag bedoelt en zegt
“ nee jij wel ? “.
O jawel hoor meester “je kijkt eerst naar buiten of het regent, daarna haal je een emmer uit de schuur en zet deze in de regen”.
“En dan ? vraagt meester Chris “.
De leerling gaat er even voor zitten en zegt na een paar uur of de volgende dag ga je kijken of er water in zit en zo ja “ dan heeft het geregend “.
Tja zegt meester klopt , jij hebt gelijk.

Meester Chris denkt even later “alweer een leuk gesprek en ik weet wanneer het regent “.

01-11-2017

Het verstandige gesprek.

Vandaag dinsdag 1 nov. 17 hoort meester Chris iemand op de gang mopperen.
Meester Chris  is nieuwsgierig en gaat kijken wat er aan de hand is.
Hij ziet een  luid mopperende leerling en vraagt wat er aan de hand is en vraagt of de leerling even bij hem in het kantoortje wil zijn om rustiger te worden.
De leerling wil dat wel en gaat bij meester Chris aan tafel zitten.
Meester Chris wil eigenlijk wel graag weten wat er aan de hand was en waarom er zo gemopperd moest worden.
De leerling gaat er even voor zitten en steekt van wal.
“ nou meester Chris we moesten in de klas bij elkaar zitten en over moeilijke dingen praten “.
“Ik kon me niet goed concentreren en vond het allemaal veel te lastig “.
“ Het is gewoon te moeilijk voor mij “.
Meester Chris is nu nieuwsgierig geworden en vraagt waar het moeilijke  gesprek over gaat.
Na even nadenken zegt de leerling “ het is een verstandig gesprek “. ( groepsdynamica).
O zegt zeg meester Chris had dat gelijk gezegd “ik begrijp het nu beter want verstandige gesprekken zijn altijd moeilijk “.
Ik vind het wel verstandig dat je met mij bent meegelopen en je verhaal gedaan hebt.
Je zelf zegt dat je het lastig vindt.
Weet je eigenlijk is dit gesprek ook wel een verstandig gesprek, wij begrijpen elkaar en zijn allebei verstandige mensen, echt goed zeg.
Kom, ik zie dat het al weer goed met je gaat fijn zo,
“ik breng je terug naar de klas “.
De leerling loopt huppelend mee en zegt tegen de juf “ ik heb met meester Chris ook een verstandig gesprek gehad “.
Dat is fijn zegt de juf, kom maar weer gezellig in de klas.
Kijk, denkt meester alweer een verstandig gesprek met een verstandige leerling.

 

 

 

 



Er is een fout opgetreden. Fout: Tussenbanner is op dit moment niet beschikbaar.

Contact

De Kolibrie
Schrikslaan 20
3762TC Soest

Telefoon: 088 0407200
E-mail: info.kolibrie@meerkring.nl

Plan route

Snel naar

Er is een fout opgetreden. Fout: Onderwijs is op dit moment niet beschikbaar.

Volg ons

Volg ons op onze social media kanalen.


Stichting

De Kolibrie is aangesloten bij Meerkring, stichting voor openbaar primair onderwijs Amersfoort.

Wil je werken in het basisonderwijs in Amersfoort, heb je een vraag of ben je benieuwd wat Meerkring precies doet? Kijk op www.meerkring.nl

Lees verder